صفحه نخست / تالیفات / اقتصادی,سیاسی و اجتماعی / مالکیت ها

اموال عمومى كه به همه مسلمين تعلّق دارد


ماليات اراضى مفتوحه العنوة و همين طور ماليات بر اراضى و سرانه افراد غير اسلامى كه اصطلاحاً جزيه ناميده مى‏شود و زمين هايى كه با توسل به قدرت نظامى جزو قلمرو اسلام شده است متعلّق به همه مسلمان‏هاست، و فقط در مصالح عمومى اسلامى بايد به مصرف برسد. اراضى مزبور فقط در صورتى ملك شخصى مى‏شود كه حاكم عادل و آگاه اسلامى مصالح عموم را در اين بداند كه قطعه‏اى به عنوان تشويق و غيره به شخص خاصّى تمليك نمايد، وگرنه اين گونه اراضى بايد براى عموم حفظ شود، مرتع حيوانات متعلّق به بيت المال شود و يا مرتع آزاد براى عموم، و يا پارك‏هاى تفريحى براى عموم و يا براى مدارس و كتابخانه‏ها و بيمارستان‏ها و... مورد استفاده عموم قرار گيرد، و با عنوان اجاره به افراد واگذار شود تا مورد استفاده شخصى آن‏ها قرار گيرد و اجاره‏اش به بيت المال بر گردد. مبلغ اجاره به شرايط زمانى و مكانى و اوضاع و احوال مسلمين بستگى دارد.

هم اكنون ماليات اراضى مكّه و خيبر و عراق و عراق و نهاوند و خراسان ايران و بسيارى شيخ‏نشين‏هاى خليج و... كه مفتوح العنوة بوده‏اند، اگر گرفته شود، مبلغ قابل توجّهى خواهد بود. البته نبايد طورى باشد كه اجحاف به توليد كنندگان و متصرفّان اراضى باشد.

از اراضى مورد مصالحه با كفّار هم ماليات‏هايى گرفته مى‏شده است كه جزيه ناميده مى‏شد.

جزيه بر زمانها و افراد مختلف، فرق دانسته است، ماوردى در كتاب احكام السلطانيّه درباره جزيه زمان برخى از خلفا مى‏گويد: ثروتمند ساليانه 45 درهم مى‏داد، و متوسّط 25 درهم، و فقير قادر به كار 12 درهم و ديگران هيچ.

در زمان برخى از خلفا از اجناس وارداتى كفاّر به داخل كشور اسلامى نيز ماليات‏هايى گرفته مى‏شده كه اصطلاحا «عشور» خوانده مى‏شد(134)

هر چند همواره به نسبت ده يك نبوده است، اين ماليات يك مقدار ثابت و قانون كلّى نبوده و به نظر حاكم و مصالح گوناگون بستگى داشت. خلاصه اين كه ماليات بر اراضى مفتوحة العنوة و جزية نيز جزو اموال عمومى است. البته با خمس و زكات و... فرق دارد، اوّل اين كه متعلّق به عموم مسلمين در طول نسل هاست و دوّم اين كه در مواردى كه بناست ميان مردم پخش شود، بدون رعايت فقر و بى‏نيازى افراد پخش مى‏شود. اين كه از تواريخ مختلف استفاده مى‏شود كه على(ع) در پخش بيت المال بدون تفاوت و به طور كاملا مساوى ميان همه افراد حتّى برده و مولايش تقسيم مى‏كرده است، مربوط به اين گونه اموال است، وگرنه زكات مربوط به فقرا يا گروه‏هاى خاص ديگر است، و نه همه مردم، خمس هم مربوط به مصارفى است كه حاكم صلاح بداند و در مصرف آن قيد عموميّت نيست.

در برخى روايات آمده است كه جزيه عطيّه‏اى است خاصّ مهاجرين،(135) آنها كه در سرزمين كفر به كشور اسلامى آمده و فعلاً جا، و چيزى ندارند. اينها از اين راه تامين مى‏شوند.ليكن به احتمال قوى، مهاجرين به عنوان يكى از موارد، ذكر شده است و منظور اختصاص نمى‏باشد. و اگر منظور، اختصاص باشد حتماً در شرايط زمانى خاصى مانند زمان پيامبر(ص) است كه مهاجرين در مدينه اوضاع مرتّبى نداشتند.

درباره مقدار جزيه قاعده كلّى همان است كه گفتيم (شرايط زمانى و مكانى) چنان كه در حديث معتبرى امام صادق(ع) چنين فرموده است:... مربوط به امام است از هر فرد آن‏ها، هر چه بخواهد به قدر مال و تواناييش مى‏كرد...(136)

و نيز فرمود:... امام بيش از جزيه، حقّى (از آنها) ندارد، اگر بخواهد سرانه وضع مى‏كند و ديگر از اموالشان چيزى نمى‏گيرد و اگر بخواهد بر اموالشان وضع مى‏كند و ديگر سرانه چيزى قرار نمى‏دهد...(137)

مصعب بن يزيد انصارى مى‏گويد: على عليه السلام مرا عامل چهار محلّ... قرارداد و فرمان داد كه بر هر جريب زراعت پر، و خوب رشد، يك درهم و نصف به بندم، و بر هر جريب زراعت متوسّط يك درهم، و بر هر جريب زراعت خالى و كم رشد 3/2 درهم، و بر هر جريب انگور ده درهم، و بر هر جريب خرما هم ده درهم، و بر هر جريب باغ كه خرما و درخت‏هاى ديگر داشته باشد نيز ده درهم به بندم، و درخت خرمايى كه از محلّ كنار افتاده است، براى عابران و به راه ماندگان طرح كنم و چيزى نگيرم. و نيز فرمان داد كه از اربابهايى كه بر قاطرها سوار مى‏شدند و طلا به دست مى‏كنند 48 درهم بگيرم، و از متوسّطين و كسبه 24 درهم، و از افراد پائين 12 درهم، و جمع همه اين‏ها در يك سال 18 ميليون درهم شد...(138)

مرحوم شيخ صدوق مى‏گويد: على عليه السلام بر ثروتمندانشان 48 درهم و بر متوسطين 24 درهم و بر فقرا 12 درهم قرار داد. و عمر هم همين كار را كرد و كار عمر هم با مشورت على ـ عليه السلام ـ بوده است.(139)

معلوم است كه اين تقديرها در شرايط خاصى صورت گرفته و با اختلاف شرايط قابل تبديل مى‏باشد.

__________________________

134 ـ مبانى اقتصادى در اسلام به قلم جودة السحار ترجمه آقاى محمّد تقى شريعتى.
135 ـ 69/1 جهاد عدو وسائل.
136 ـ 68/1 جهاد عدوّ وسائل.
137 ـ جهاد عدوّ وسائل.
138 ـ 68/5 جهاد عدوّ وسائل.
139 ـ 68/8 جهاد عدو وسائل.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما