صفحه نخست / تالیفات / اقتصادی,سیاسی و اجتماعی / مالکیت ها

حقّ المارة


در اسلام براى عابرين از باغ‏هاى ميوه اين حق قرار داده شده كه به حدّى كه ضرر زياد و نقص فاحشى در باغ ايجاد نكند، بتوانند از ميوه آن استفاده كنند.

امام صادق(ع) فرموده است: «اشكالى ندارد شخصى كه از ميوه‏اى مى‏گذرد از آن بخورد، ولى افساد نكند»، پيامبر(ص) دستور مى‏داد دور باغ‏ها را ديوار نكشند، تا عابرين بتوانند استفاده كنند، وقتى خرما مى‏رسيد فرمان مى‏داد ديوارها را سوراخ مى‏كردند (يا خراب مى‏كردند)...(147)

كسى به حضور امام صادق(ع) رسيد و گفت: «فدايت شوم، شنيده‏ام در محصول محل «عين زياد» كارى انجام مى‏دهى. مى‏خواهم از خود شما بشنوم. فرمود: آرى دستور مى‏دادم كه وقتى ميوه‏ها رسيد، ديوارها را سوراخ كنند كه مردم وارد شوند و بخورند. و دستور مى‏دادم كه هر روز ده ظرف بگذارند كه بر هر يك ده نفر بنشينند، ده نفر كه خوردند، ده نفر ديگر جايشان بنشينند و براى هر نفر يك مد (تقريبا 4/1 من) خرما بياورند، و همين طور فرمان مى‏دادم كه به پير مردان و بچّه‏ها و بيمارها و زن‏ها و همه آن‏ها كه همسايه آنجا هستند و نمى‏توانند آنجا بيايند به هر نفر يك مد بدهند، و وقتى موعد چيدن مى‏رسد حقوق وكلا و عمال و دلاّل‏ها را مى‏دهم و باقى را به مدينه مى‏آورم و در ميان مستحقّين و خانواده‏هاى محترم و آبرومند دوبار و سه بار، كمتر و بيشتر به قدر استحقاقشان تقسيم مى‏كنم، و پس از همه اين‏ها چهار صد دينار براى من مى‏ماند ولى اصل محصول چهار هزار دينار مى‏باشد...(148)

دليلى كه در مورد حق الماره (حقّ عابرين) در شرع اسلام وارد شده، و همين طور متون اوّليه فقه در كلمات فقهاء قديم، مطلق بوده و مخصوص جايى نيست كه بدانيم صاحبان باغ راضى هستند. هر چند برخى فقها اين طور گفته‏اند، ليكن دليل روشنى ندارند، فقط بايد ميوه را از بين نبرند، و به اندازه‏اى نخورند كه باغ نقص فاحش و روشنى پيدا كند، و با خود نبرند، بلكه همانجا بخورند. گر چه امام در باغ خودش دستور مى‏داد كه براى آن‏ها كه نمى‏توانند بيايند، نيز ببرند.

_________________________

147 ـ 17/2 و 1 زكات غلاّت.
148 ـ 18/2 زكات غلاّت.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما