صفحه نخست / تالیفات / اقتصادی,سیاسی و اجتماعی / مالکیت ها

جنبه باطنى ثروت


از آنجا كه اسلام براى هر چيز باطن و سرّ و قلبى قايل است.(189) براى ثروت و پول نيز سرّ و باطنى مى‏شناسد. در اسلام پول اصالتى ندارد و فقط وسيله است. در داستان دو رفيق سوره كهف آمده است كه: وقتى آن يكى كه صاحب ثروتى است به ثروت خود مى‏بالد دوستش به او مى‏گويد: چرا وقتى به باغ خود در آمدى نگفتى: هر چه خدا بخواهد، هيچ قدرت و نيرويى مگر با كمك الهى نمى‏ماند. اگر مرا از خودت از نظر مال و فرزند كم‏تر مى‏بينى ممكن است خدايم بهتر از اين باغ تو به من بدهد...(190)

در سوره عبس خداوند توبيخ مى‏كند كه چرا هدايت يك ثروتمند برايت مهم‏تر از رسيدگى به پاسخ سؤال فقير تجلّى كرده است.با اين كه اين كار به تصوّر و براى خدمت بيشتر بوده است. در اسلام علاقه به دنيا رأس همه لغزش‏ها شمرده شده است.(191) و يكى از مظاهر بزرگ دنيا، مال و ثروت است.

بايد گفت كه ما براى همه اشيا يك باطنى معتقديم و همين باطن اشيا را «ملكوت» هر چيز مى‏دانيم (بيده ملكوت كلّ شيى‏ء: سوره يس) برخى از فلاسفه اسلامى هم مى‏گفته‏اند: همه اين ظواهر حسّى جهان طبيعت، سايه هايى از هيئتهاى معنوى و نورى واقعى هستند، اين‏ها به صورت يك جمال و كمال ظاهرى كه نمونه‏اى از نور الهى مى‏باشد، تجلّى كرده‏اند و به اصطلاح عرفا صنم و بت شده‏اند مثل اين رنگ‏هاى پر طاووس و بلكه هر زيبائى كه در طبيعت است..(192)

اين اسرار و باطن براى افراد واقع بين احياناً تجلّى مى‏كنند، از ميان افراد معمولى هم كسانى كه صفا و صداقت بيشترى دارند مى‏توانند در خواب كه ارتباط روانى شخص با عالم طبيعت كم‏تر مى‏شود آن باطن را ببينند. همه مى‏دانند كه تعبير ديدن فضولات انسان در خواب پولدار شدن است. ثروت و مال دنيا گاهى به صورت گوشت يا حيوان زنده و گاهى به صورت نان و گاهى هم به صورت فضولات انسان در خواب تجلّى مى‏كند. اين‏ها همه در ارتباط با هدف از پول، و عامل پيدايش آن از نظر مشروع بودن و يا غير قانونى بودن آن است.

بيان اين باطن و توجّه به فلسفه روابط مالكيّت، انسان قرآنى را فردى فداكار (با پول خود) در راه جامعه مى‏سازد. پيامبر اكرم مى‏فرمود: «دوست ندارم كه به اندازه كوه احد طلا داشته باشم و همه را در راه خدا بدهم و فقط دو قيراط براى خود نگهدارم!». دو قيراط را هم نمى‏خواست براى خود نگهدارد.

__________________________

189 ـ لكلّ شيى‏ء قلب...(تفسير برهان سوره يس).
190 ـ كهف، 39 - 38.
191 ـ حب الدنيا رأس كلّ خطيئه.
192 ـ فكل هذى النسب الوضعيّه، اظلال تلك النسب النوريه، لصنم لزينة جازبرجا، كان لنور ربّه انموذجا، كهذه الألوان فى الطاووس، بل كل ما فى العالم المحسوس... حكم سبزوارى در منظومه فلسفه.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما