صفحه نخست / تالیفات / فلسفی منطقی کلامی / آغار فلسفه

مشخصات کتاب


آغاز فلسفه

مؤلف: استاد علامه طباطبايىمترجم: محمدعلى گرامىناشر: دفتر حضرت آيت اللّه العظمى گرامىتيراژ: 3 هزار جلد

عقل جستجوگر بشر مى‏خواهد درباره اصل هستى و قواعد حاكم بر نظام هستى چيزهايى بداند. تنها علمى كه بطور آزاد از اين مباحث سخن مى‏گويد علم فلسفه است، گفتگو بطور آزاد، زيرا علم كلام هم از مبدء و معاد هستى امكانى و خالق آن بحث مى‏كند ليكن هدف علم كلام، حفظ ظواهر شريعت است و بدينجهت به ادله اقناعى هم قناعت مى‏كند. البته در متون مذهبى ـ قرآن و روايات ـ مطالب بسيار ارزنده‏اى درباره اساس هستى و بسيارى خصوصيات آن وارد شده است. ليكن همانطور كه مباحث فقهى در آن متون بايد در علمى چون فقه بررسى شود، مباحث هستى‏شناسى آن متون نيز بايد در علمى و با متد علمى مورد توجه قرار گيرد، و اين علم همان فلسفه است، و بدينجهت چه بهتر كه همانطور كه عقايد حكماء يونان و ايران و مصر و غير ذلك در كتابهاى فلسفى آمده است، مطالب قرآن و روايات هم در كتابهاى فلسفى ذكر شود. مرحوم صدر المتألهين در برخى كتابهايش چون مفاتيح الغيب اين هدف را داشته است، ليكن بايد تكميل شود.

به هر حال اينجانب هم براى اينكه در اين راستا نيز خدمتى كرده باشم، سابقا مقدماتى مربوط به فلسفه را در چندين دفتر به نام فلسفه كه در چاپهاى اخير يكجا منتشر شده است ذكر كردم، تعريف و بيان جهت نياز به فلسفه، علم و شناخت، ديالك‏تيك شناخت و ادراكات حقيقى و

(11)

اعتبارى، چنانكه چند جمله درباره علم منطق كه مقدمه فلسفه است نگاشتم و در حدود 27 سال پيش هم با ترجمه كتاب بداية الحكمه مرحوم استاد علامه موافقت كردم كه با وجود چاپ بسيار بد و اغلاطى كه داشت مورد توجه زياد واقع شد و بارها به چاپ رسيد. متاسفانه ناشر محترم درست انجام وظيفه نمى‏كرد و هر وقت كه گفته ميشد دانشگاهها اين كتاب را مى‏خواهند و در دردسترس نيست مى‏گفت هر كه مى‏خواهد بيايد از ما در فلان دكه قم بگيرد. گفته مى‏شد شما بايد در دسترس قرار دهيد... به هر حال برخى دانشگاهها به ناچار خودشان زيراكس كردند، اينكه كه براى چندمين بار صحبت چاپ اين كتاب شد توانستم به زحمت در ميان كارهاى مختلف ساعتى هم براى تجديد نظر در آن منظور كنم كه چقدر خوب و لازم بود. ملاحظه كردم كه چقدر اغلاط چاپى كه احيانا مغير معنى است دارد. دقيقا هم نمى‏دانم اين چاپ چندم مى‏شود زيرا ناشر محترم اطلاع درستى بما نمى‏داد. شايد چاپ چهارم يا پنجم باشد. به هر حال اميد است براى مشتاقان تحقيق در نظام هستى مفيد باشد.

قم - محمدعلى گرامى





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما