صفحه نخست / تالیفات / فلسفی منطقی کلامی / لولا فاطمه (س)

مراد از عصمت در چهارده معصوم


فقط كسى كه داراى نفس مطمئنه است و آرامش الهى پيدا كرده از اين طوفان بر كنار است. لكن، مهمتر، تداوم آرامش است. البته عصمت از خطا و لغزش هم صرفا طمأنينه و آرامش نيست، بلكه صرف «گناه نكردن و خطا نداشتن» هم نيست. عصمتى كه ما در اين بحث مى‏گوييم يك تضمين الهى است بر سلامت شخص. حضرت ابوالفضل العباس و حضرت على اكبر عليه‏السلام و چه بسا كسانى چون حبيب ابن مظاهر و بسيار ازاولياى خداوند گناه نمى‏كنند و شايد هرگز هم خلاف نكرده‏اند حتى در ابتداى بلوغ و حتى قبل از آن هم، مرتكب امر خلاف سلامت نفس نشده‏اند، ليكن معصوم فقط چهارده نفرهستند، يعنى خداوند سلامت اين‏ها را تضمين نموده است. البته آن هم با هدف لطف به بشريت، يعنى براى تكامل بشريت مديرانى كامل و سالم و معصوم و پاك براى انسان‏ها قرار داده تا آن‏ها رابه سوى كمال ببرند، اين «عصمت» تضمينى الهى است، و آن عصمت (گناه نكردن) درجه‏اى است معرفتى. آن گناه نكردن است و اين محال بودن گناه است. و آن... ثواب دارد و اين مسئوليت مى‏آورد. زيارت جامعه را ببينيد: «... عصمكم اللّه من الزلل؛ خداوند شما را از لغزش‏ها دور كرده است». با وجود اين كه همه چيز به دست خداست و هر كسى كه خطا نكرده و كار خوب انجام دهد يا خطا كرده و كار بد انجام دهد بالاخره با خواست خداوند است. يعنى امكان ندارد بر خلاف خواست خداوند چيزى تحقق يابد، چرا كه ممكن الوجود بايد به واجب منتهى شود.

پس اين تعبير كه: «خدا شما را از لغزشها حفظ كرده است» با تعبير موارد ديگر فرق دارد، اين عصمت ثواب ندارد، مسئوليت دارد، مسئوليت مديريت، البته نفس مديريت خوب كه يك عمل است ثواب دارد.(1)

«عصمت اعطايى» يعنى خداوند در مقام نبوت و امامت، به قدرت خويش جعل عصمت نموده است. به خلاف عصمت اكتسابى، كارهاى خوب و برپا كردن نماز در سطح جامعه و اقامه فريضه زكات، وظيفه عصمت اعطايى است «و جعلناهم أئمّة يهدون بأمرنا و أوحينا إليهم فعل الخيرات و إقام الصلوة و إيتاء الزكوة و كانوا لنا عابدين؛ اسحاق و يعقوب را به ابراهيم داديم و همه را صالح قرار داديم و آنان را پيشوايانى قرار داديم كه به امر ما رهبرى كنند و انجام خيرات واقامه نماز و پرداخت زكات را به آن‏ها وحى كرديم و آن‏ها عبادت كنندگان ما بودند.»(2) گرچه آن‏ها عبادت مى‏كردند ولى ما آن‏ها را صالح كرديم و امامشان قرار داديم و امر مزبور را به آنان دستور داديم. يعنى اعطاء بر اساس لياقت.

_______________________________________

1. البته و صد البته كه بعضى از مقدمات عصمت اعطايى، نيز اختيارى شخص معصوم است واكتساب آن مستلزم ثواب است لكن نفس «مقام عصمت» يك مسئوليت الهى است. اين اشاره مختصر از آن باب كه حتى بعضى بزرگان عصمت را فقط نتيجه معرفت دانسته: «يك شناخت كامل از خداوند» معنى كرده‏اند؛ آرى معرفت و شناخت بايد باشد لكن مقام عصمت، منصب اعطايى است نه اكتسابى. اعطاء بر اثر لياقت ذاتى و رفتارى سالم عين مقام امامت يا رسالت كه مقامى اعطايى است، هر چند بايد زمينه آن كه لياقت ذاتى است قبلا محقق باشد..

2. انبياء/ 73.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما