صفحه نخست / تالیفات / فلسفی منطقی کلامی / لولا فاطمه (س)

ملاك شيعه بودن


مطلب ديگرى كه لازم است گفته شود آن است كه دانستن اين گونه فضايل اهل بيت عليهم‏السلام - مانند هدف از خلقت عالم بودن - دخالت در اصل تشيّع شخص ندارد. دانستن اين‏ها فضل و كمال است، ليكن ندانستن و حتى انكار اين‏ها موجب خروج از تشيع و يا تمايل به تسنُّن نمى‏باشد، ملاك اسلام، شهادتين است و انكار هر چيز ديگر اگر لطمه‏اى به اعتقاد شهادتين نزند موجب خروج از اسلام نيست. و ملاك تشيع اعتقاد به خلافت على عليه‏السلام و يازده امام معصوم پس از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله و لزوم اطاعت از آن هاست... وانكار هر موضوع ديگرى اگر لطمه‏اى به اين اعتقاد نزند موجب خروج از تشيع نمى‏گردد، چنان كه اعتقاد به برخى فضايل و كمالات اهل بيت عليهم‏السلام اگر همراه با اعتقاد به خلافت بلافصل، واعتقاد لزوم اطاعت از دوازده امام معصوم نباشد، موجب تشيع شخص نمى‏شود. در ميان اهل تسنن بسيارند كسانى كه فضايل بسيارى را براى على عليه‏السلام و سائر اهل بيت ذكر كرده‏اند تا آن جا كه ابن حجر حديثى نقل مى‏كند كه: «لا يجوز أحد الصراط إلاّ بإذن علي عليه‏السلام ؛ هيچ كس از پل صراط در قيامت بدون اجازه على عليه‏السلام عبور نخواهد كرد.»(1)همه آن چه را كه شيعه درباره فضايل على عليه‏السلام و اهل بيت عليهم‏السلام نقل مى‏كند بسيارى از اهل تسنّن هم نقل مى‏كنند. دقت در منابع حديثى و تفسيرى اهل تسنّن اين مطلب را به وضوح اثبات مى‏كند، ليكن حدّ فاصل شيعه و سنى مسئله «حكومت و ولايت» است كه آن‏ها معتقد نيستند و حكومت را با نصب الهى نمى‏دانند بلكه با «شورى» و يا « نصب خليفه قبل»، و يا «قهر و غلبه» مى‏دانند. البته پيداست كه اين‏ها از باب توجيه واقعه پس از وقوع است. چون ابوبكر با شورا به حكومت رسيد شورا را قبول مى‏كنند و چون عمر با نصب ابوبكر به حكومت دست يافت آن را قبول مى‏كنند و چون معاويه با قهر وغلبه حكومت را گرفت آن را قبول مى‏كنند. به هر حال آن هاشيعه نيستند با اين كه بسيارى فضايل و كمالات اهل بيت را هم قبول دارند. روايات نصب على عليه‏السلام توسط پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله را - همانند حديث غدير خم - توجيه مى‏كنند... توجيهاتى كه هيچ انسان عاقل و با انصافى نمى‏تواند بپذيرد و يقينا دانشمندانشان خود، حقيقت را دريافته‏اند.(2)

به هر حال ملاك اسلام شخص، قبول شهادتين - لا اله الاّ اللّه و محمّد رسول اللّه - است و ملاك تشيّع، اعتقاد به لزوم اطاعت از دوازده امام پس از پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مى‏باشد، اعتقادات ديگر هر چند خلاف حقيقت باشد ضررى به اسلام و تشيع ندارد.

_____________________________________

1- به نقل «ردّ الصراع» تأليف امام خنيزى.

2- شرح مذاكره مرحوم شرف الدين با شيخ سليم مفتى مصر را در كتاب مراجعات ببيند و دو كتاب اخير كه به وسيله برخى از برادرانى كه جديدا شيعه شده‏اند نوشته شده ملاحظه كنيد: كتاب «ثم اهتديت» آقاى تيجانى و تأليفات ديگر ايشان، و كتاب «ركبت السفينة» آقاى مروان خليفات. و اگر حوصله بيشترى داريد به كتاب پرارج «الغدير» از مرحوم علامه امينى مراجعه فرماييد، «وفّقكم اللّه ان شاء الله».





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما