صفحه نخست / اخبار

بيانيه حضرت آيت الله العظمي گرامي در خصوص انتصاب وزراء زن در كابينه دهم


طبق سئوال زير از معظم له در مورد انتصاب وزراء زن در كابينه دولت دهم، معظم له در اين خصوص چينين فرمودند: با سلام به حضور مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي‌گرامي: اخيرا رئيس جمهور براي دولت دهم وزير زن پيشنهاد داده است. آيا آن مرجع محترم اين عمل را شايسته نظام اسلامي‌مي‌دانند؟ در كل آيا از نظر اسلام اين چنين نصبي صحت دارد؟ آيا با اين كار ارزش و منزلت زن بالاتر مي‌رود؟ آيا پنجاه نفر از ياران حضرت زن هستند؟ تقاضامندم براي روشن شدن اين مسئله راهنمايي بفرماييد. با تشكر آرش بهرامي

بسمه تعالي
1_ متأسفانه در زمان ما حدود علم و از جمله فقاهت شكسته شد، هركسي ادعاء علميت و فقاهت مي‌كند، پيش از انقلاب هم من خودم در مجله خواندنيها خواندم كه : «اعليحضرت خود مجتهد اعلم هستند». هميشه در رساله ها هم نوشته مي‌شد و مي‌شود كه در ميان مجتهدين هم بايد اعلم انتخاب شود. فقه از فلسفه هم مشكلتر است. ابن سينا پس از فلسفه و علوم ديگري كه مي‌دانست وقتي به فقه رسيد گفت: «در برابر درياي بي ساحل قرار گرفتم!» نمي‌دانم چرا زمان ما اينطور شده است!
2_ خانم هاي تحصيلكرده خود مي‌دانند كه همه خانمها احساسي هستند و معمولا اظهار مي‌دارند، همگان مي‌دانند كه عواطف خانمها بر عقلشان غالب مي‌شود. و اينكه مي‌گويند ناقص العقلند يعني در برابر احساس عقلشان كم مي‌آورد .ممكن است زني بگويد : من مطلقا احساس ندارم و يا مردي بگويد: من عقل ندارم ، ليكن قانون بر اساس نوعيت تنظيم مي‌شود وگرنه با يك گواهي پزشكي، بسياري امور بهم مي‌ريزد. يقين بدانيد كه خانم وزير اطرافيان خود را هم بر اساس احساس تعيين مي‌كند.
3_ صريح قرآن كريم است كه:« الرجال قوامون علي النساء» و اگر در محيط خانه مرد مدير و رئيس است آيا باور مي‌كنيد خداوند كه در يك خانه مسكوني چند نفره، زن را مديريت نداده است، در يك كشور يك زن را رياست و مديريت ميدهد ! برخي مي‌گويند كه آيه مزبوره مربوط به نفقه دادن است، دنباله آيه را نمي‌خوانند يا نمي‌فهمند كه : انفاق و نيز برتري ذاتي (هردورا) علت رياست و مديريت مردان دانسته است و تازه حكم مديريت مرد هم بطور مطلق است. چنانكه صريح روايت منقوله از طريق خاصه و عامه است كه: لن يفلح قوم وليتهم امرئة. چنانچه در قضاوت هم نظر اجماع علما بر شرط رجوليت است، لااقل در پرونده مردان. چنانكه در مقبوله عمر بن حنظله هم... الي رجل  الخ دارد. اينكه برخي گفته‌اند : ذكر رجل در اين حديث مثل ذكر رجل در حديث : اذا شك الرجل است، حرف بسيار سخيفي است ، ظهور هر كلمه اي در دخالت در مطلب است مگر اينكه خلاف آن ثابت شود در مسئله شك نماز عدم دخالت رجوليت با ادله ديگر ثابت شده اينجا چطور؟ اينكه همه علما گفته‌اند دخالت دارد. پس چرا كلمه را از دخالت مي‌اندازيد!
4_ اگر زن وزير مي‌شود چرا رئيس جمهور نشود؟چرا ولي فقيه نشود؟ پس شما تمهيد براي آن مناصب هم مي‌كنيد؟
5_ اينكه گفته شده پنجاه نفر از سيصد و سيزده نفر از اصحاب امام زمان زن هستند، نمي‌دانم با كدام مدرك اثبات كرده‌اند
الف: اكثر روايات ظهور ، ضعف سند دارند.
ب:در خطبه البيان نسخه دوم كه اسامي‌همه اصحاب آمده هرگز چنين چيزي نيست.
ج: صريح برخي روايات غيبت نعماني ص 170 ، دارد كه : «حضرت مهدي (ع)سيصد و سيزده مرد را  به همه اطراف مي‌فرستد...» و در صفحه 172: « ... و در هر اقليمي‌مردي را مي‌فرستد...» روايات ديگر هم همه جا ضمائر مرد ذكر شده است .
6_ به فرض يك حديث ضعيفي هم چنين حرفي زده باشد، اما ندارد كه در رده مديريت‌اند. مگر اصحاب همه اش مديريت دارند، سيصد و سيزده نفر مديراند آن هم صريح روايات معتبر كلمه رجل دارد .
7_ بعلاوه مگر اينها همه با قرآن قدرت معارضه و مقابله دارند!؟
8_ براي ما سيره و روش عملي پيامبر(ص) ، حضرت امام علي (ع) و امام حسن مجتبي (ع) در برنامه هاي حكومتي، اسوه و دستور العمل بسيار خوبي است. هيچكدام يك از اين بزرگان، استانداران و فرمانداران خود را از ميان زنان انتخاب نكرده‌اند.
آيا حضرت زهرا(س) و حضرت زينب(س) قدرت و تخصص مديريت را نداشتند!؟ حضرت زهرا (س) عصاره خلقت است نه قاضي مي‌شود نه مدير كشور!
9_ تصور كنيد يك خانم وزير از جلو، يك روحاني نماينده ولي فقيه به دنبال او و در برابر ميز او ! نمي‌دانم تا كجا مي‌خواهند روحانيت را تضعيف كنند!
10_ دعا مي‌كنيم كه آقاي رئيس جمهور كه همه مردمي‌كه به او رأي داده‌اند مي‌خواهند اسلام را پياده كند، اسلام عزيز را منظور و احترام فقاهت را رعايت كنند و بدون تخصص در هر موضوعي وارد نشوند كه نتايج خوبي ندارد. اينگونه مسائل را بايد از مراجع تقليد بپرسند.
11- به نظر مي‌رسد آقايان مي‌خواهند با غربيها هماهنگ شوند و نمي‌دانند كه اهميت غرب به تكنيك و فناوري آنهاست نه با آوردند زنها به صحنه!

محمد علي گرامي




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما