صفحه نخست / اخبار

حضور معظم له در نشست ياد يار


حضرت آيت الله العظمي گرامي از شاگردان علامه طباطبايي بنا به دعوت مسئولين كنگره ياد يار در اين همايش شركت فرموده و به ابعاد زندگي شخصيت علامه طباطبايي پرداختند. اين نشست در مطبوعات علي الخصوص جام جم، ايران، افق حوزه و ... منتشر شد كه ما گوشه‌اي از سخنان معظم له را كه در روزنامه جام جم منتشر شده است را در زير به اطلاع بازديدكنندگان محترم مي‌‌رسانيم:

احياي تفسير و فلسفه

جام جم آنلاين: نشست «ياد يار؛ بازخواني انديشه‌هاي فلسفي علامه آيت‌الله سيد‌محمدحسين طباطبايي» 30‌ آبان‌ماه به همت فرهنگسراي ابن‌سينا با حضور خانواده مرحوم علامه طباطبايي، خانواده آيت‌الله قدوسي، شاگردان علامه طباطبايي، مسوولان شهرداري تهران و جمعي از فرهيختگان و علاقه‌مندان، در فرهنگسراي ابن‌سينا برگزار شد .



آيت‌الله محمد‌علي گرامي، از شاگردان علامه طباطبايي، ديگر سخنران اين نشست بود. وي گفت: وقتي علامه طباطبايي وارد قم شدند، درس خارج فقه و اصول را شروع كردند كه قابل استفاده و خوب بود، ولي پس از مدتي احساس كردند در حوزه علميه قم رنگ‌و‌بوي فلسفه و تفسير قرآن كم است كه برحسب وظيفه و تكليف تدريس هر دو درس را شروع كردند. اعتراض‌هايي از بيرون از قم نسبت به درس فلسفه ايشان شروع شد و به مرحوم آيت‌‌الله‌العظمي بروجردي فشار آوردند.
خود آيت‌الله‌العظمي بروجردي در اصفهان تدريس اسفار مي‌كردند، ولي در قم تحت فشار بيرون از قم به مرحوم علامه اصرار كردند و بالاخره نتيجه اين شد كه ايشان به جاي اسفار، شفا را تدريس كند. در تفسير هم به حدي به ايشان فشار آمد كه تقريظ يكي از مراجع آن وقت و تقريظ يك مقام علمي الازهر را در چاپ اول جلد سوم الميزان منتشر كردند؛ يعني در حقيقت خواستند قدري فشارها كم شود.

همچنين فشارهايي به علامه وارد مي‌كردند كه ايشان روش تفسير را از روش واقعي خارج كرده و بعضي‌ها مي‌گفتند اساسا تفسير قرآن فقط در اختيار اهل بيت(ع) است و ديگران نبايد تفسير بگويند.

به هر حال علامه طباطبايي در اين راه استقامت كردند و نه يك سال و دو سال، بلكه 20 سال درس تفسيرشان طول كشيد و دروس فلسفه هم در جلسات عمومي و خصوصي سال‌ها ادامه داشت.
در اين جهت، ايشان اولا آزادانديشي بسيار بالايي داشتند و در همه ابعاد سخن‌پذير بودند و در جلسات درسشان اگر كسي نظري داشت با حسن استقبال مي‌پذيرفتند.


روزنامه جام جم
   پنجشنبه 5 آذر 1388




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما