صفحه نخست / تالیفات / فقهی / استفتائات 3 / متفرقات

هوش و حافظه


هوش و حافظه سؤال 1083: عقل، هوش و حافظه با هم تفاوت زيادي دارند.
 مثلاً افراد زيادي وجوددارند كه عاقل هستند ولي باهوش نيستند، و هم‏چنين قدرت حافظه نيز در افراد مختلف است، در كتب در دسترس اينجانب مطالب زيادي در مورد روش‏هاي افزايش عقل وتقويت حافظه ذكر شده است.
 براي مثال در حديثي منسوب به حضرت علي عليه‏السلام نقل  شده است كه فرموده‏اند «خوردن سركه باعث افزايش عقل مي‏شود» يا در كتاب مفاتيح الجنان آمده است كه مداومت بر تعقيبات مشتركه نماز خصوصا دعاي «سبحان من لايعتدي علي أهل مملكته»، باعث تقويت حافظه مي‏گردد. ولي در مورد تقويت قدرته وش حديث يا روايتي در منابع مذهبي مورد دسترس اينجانب نيست و دانشمندانعلوم زيست‌شناسي و پزشكي اظهار مي‏دارند كه قدرت هوش در انسان ارثي و ژنتيكي بوده و از اجداد يا پدر و مادر به ارث مي‏رسد.
 به عبارت ديگر خدادادي بوده و قابليت ارتقاء و تقويت ندارد. با توجه به مطالب فوق از حضرتعالي استدعا مي‏شود تا در مورد روش‏هاي تقويت هوش از نظر اسلامي و روايات اينجانب را راهنمايي فرماييد.

(جواب): بسمه تعالي تعدادي از مفاهيم، مربوط به هوش هستند؛ از جمله ذكاء،فطنة. در غررالحكم، صفحه 322، حديث 7475، آفت ذكاوت را مكر و حيله دانسته.
در وسائل الشيعه، جلد 8، صفحه‏ي 119: (30 جلدي)، نماز خاصي را براي حفظ ذكر كرده، ليكن در متن عنوان فصل، عنوان «استحباب نماز ذكاوت»، ذكر شده است.
 درمستدرك، جلد 4، صفحه 312 دستوري براي حفظ و سرعت فهم كه همان هوشمي‏باشد، در روايت ذكر كرده است و در جلد 16 مستدرك در روايت آورده كه هوش و شكم پر (پر خوري)، با هم جمع نمي‏شوند. اگر خودتان از طريق كامپيوتر، از راه مفاهيم ذكر شده، در كتاب‏هاي حديثي، چون بحار الانوار جستجو كنيد، شايدچيزهاي خوبي پيدا كنيد.

   سه شنبه 6 بهمن 1388




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما