صفحه نخست / تالیفات / فقهی / استفتائات 3 / متفرقات

شغل دعانويسى


سؤال 1062: چنانچه آقاى «الف» كه شخصى رمال (دعا نويس) است جدولى مشتمل بر اعداد رياضى به عنوان دعاى صد صلوات به شخص «ب» كه فردى است كه به خاطر بچه‏ دار نشدن به وى مراجعه نموده، بدهد و «الف» بگويد آن را بسوزاند و توسط «ب» نيز سوزانيده شود بدون اين كه علم و آگاهى نسبت به اعداد و ارقام و جدول داشته باشد؛ آيا ارتكاب چنين كارى توسط شخص «ب» از مصاديق توهين به مقدسات اسلام تلقى مى‏ شود يا خير؟

(جواب): بسمه تعالى
 اگر به عنوان صلوات بر پيامبر و ائمه يا اولياء خدا باشد و سوزاندن اين‏ها در نظر عرف اهانت حساب شود حرام است.

سؤال 1063: اينجانب به علت اينكه سادات هستم داراى شجره كه منصوب مى‏ شود از پدر به امام حسن  عليه‏ السلام اولاد ايشان جناب حسن مثنى و از مادر جناب فاطمه بنت الحسين  عليه‏االسلام و مردم ما را به نام سيد اجاق مى‏ شناسند و به علت مشكلاتى كه دارند از ما درخواست مى‏ كنند قطعه نوشته‏ اى به عنوان دعا براى حفاظت و سلامت و در جمع  شفاى مريض در اختيار آنان بگذاريم. از اين رو مقدار كم وجهى به عنوان هديه مى‏ دهند كه ما آن را به عنوان خمس آل محمّد (ع) از آنان دريافت مى ‏كنيم. از آن مقام محترم خواهشمندم دستورات لازم را مبذول فرماييد تا ان شاءاللّه‏ مشكل شرعى نداشته باشد.

(جواب): بسمه تعالى
 به شما اجازه مى‏ دهم كه خمس بگيريد و تا يك سوم آن را در زندگى خود اگر نياز داريد و ساير سادات و فقراى نزديك خود مصرف كنيد. و دو سوم را به قم براى صرف در حوزه‏ هاى علميه و موارد منطبقه بفرستيد.


   سه شنبه 6 بهمن 1388





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما