صفحه نخست / اخبار

پیام حضرت آیت الله العظمی گرامی قمی به کنگرۀ بزرگداشت صحابی بزرگوار احمد بن اسحق اشعری قمی (ره)


... ای احمد بن اسحق خداوند از زمان خلقت آدم هرگز زمین را از حجّت خود بر خلق ، خالی نگذاشته و تا قیام قیامت هم خالی نخواهد گذاشت ، حجتّی که دافع بلایا ازاهل زمین است و به وسیلۀ او باران نازل می شود و برکات زمین به وسیلۀ او استخراج می گردد ....

پیام حضرت آیت الله العظمی گرامی قمی به کنگرۀ بزرگداشت صحابی بزرگوار احمد بن اسحق اشعری قمی (ره)

بسم الله الرحمن الرحیم

ستایش و پرستش خدای عزّوجلّ را که برنامۀ حرکت استکمالی انسانها را بوسیلۀ انبیاء عظام فرو فرستاد ، و درود بر حضرت خاتم النبیین (ص) که آورندۀ برنامه ای اکمل از طرف حضرت حقّ شد ، و سلام و تحیّت بر همۀ امامان معصوم (ع) که بدون کمترین لغزش و خطا ، دست ولایت بر سر انسانیّت نهادند ، و با اداء احترام و تبجیل نسبت به اصحاب و یاران آنان که واسطۀ این همه فیوضات شدند .

بسیارمبتهج و خرسندیم که کنگره ای به این شکوه به نام و یادبود مصاحب خاصّ چهار امام همام (ع) برقرار شده است ، سپاس و تشکّر مضاعف از برگزارکنندگان این کنگرۀ نورانی .

 گرچه توفیق حضور نداشتم ، توفیق درجه ای از حضور روحانی یافته ، از طریق کلمات که به تعبیر برخی عرفا اقوی الوجودات است توانستیم عرض ارادتی کنیم .

سلام به شما فرهیختگان مجتمع در این کنگره که توفیق عظیم شرکت در این محفل با شکوه را نصیب گشته اید .

اشعریون از جمله موفقترین خاندانی هستند که توانسته اند تشیّع را به قسمت مرکزی ایران و ناحیۀ قم مقدّسه بیاورند ، ظلم بی حدّ و حساب مروانیان و به خصوص شخص حجّاج ثقفی موجب مهاجرت این بزرگان به قم شد .

عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ، < لایزال هذا الدّین مؤیّد برجل فاجر> ، « کذلک  جعلنا لکلِّ نبیٍّ عدواً من المجرمین » .

 احمد بن اسحق یکی از این خاندان است که مصاحبت چهار امام بزرگوار (ع) نصیبش شده است ، موفّق به دیدن جمال کل و ختم ولایت شده است ، و مهم اینکه خوشحالی او در مقام تشبیه خوشحالی و سرور اهلبیت (ع) حساب شده است ، و شاید این تعبیر در بارگاه صحابی دیگری نیامده باشد و مهمتر اینکه برای ایجاد این سرور منتظر سفر احمدبن اسحق به سامرا نشده به وسیلۀ نامه ای شتابان او را مسرور و خرسند نمودند ، مرحوم صدوق در کمال الدین حدیث نامۀ امام عسگری (ع) به احمدبن اسحق را آورده که به خط خود امام حسن عسگری (ع) – همان خط که همواره توقیعات حضرت با همان خط بود – نوشته شده بود : فرزندی برای ما متولّد شد ، این خبر نزد خودت مخفی باشد و از همگان مکتوم بدار! ما این خبر را جز به نزدیکترین افراد اظهار نکردیم ، دوست داشتیم به تو هم اعلام کنیم تا خداوند همچنان که مارا خوشحال نمود تو را نیز بدین وسیله خوشحال کند .

و همچنان مرحوم صدوق از احمدبن اسحق نقل می کند که : وارد بر حضرت امام حسن عسگری (ع) شده و می خواستم از جانشین او سئوال کنم ، حضرتش پیش از آنکه من بپرسم فرمود : ای احمد بن اسحق خداوند از زمان خلقت آدم هرگز زمین را از حجّت خود بر خلق ، خالی نگذاشته و تا قیام قیامت هم خالی نخواهد گذاشت ، حجتّی که دافع بلایا ازاهل زمین است و به وسیلۀ او باران نازل می شود و برکات زمین به وسیلۀ او استخراج می گردد . پرسیدم : امام و خلیفۀ پس از شما کیست ؟ حضرت با عجله وارد اندرون شده و پس از اندکی بیرون آمد در حالیکه طفلی حدود سه ساله بر دوش داشت گویا صورتش ماه شب چهارده بود ، حضرت فرمود : احمدبن اسحق اگر نبود که تو نزد ما اهلبیت و نزد خداوند احترام داری این پسرم را نشانت نمی دادم ، او هم نام و هم کنیۀ رسول خداست و زمین را پر از عدل و قسط کند همچنان که پر از ظلم و جور گشته باشد ، مَثَل او در این امّت مَثَل خضر و ذی القرنین است به خدا قسم چنان غیبتی خواهد داشت که جز آنها که به توفیق الهی بر امامت او ثابت قدمند و دعا برای تعجیل فرجش می کنند کسی از هلاکت و گمراهی نجات نخواهد یافت .

احمدبن اسحق عرض می کند : آیا نشانه ای هست که موجب آرامش قلبم شود ؟ آن طفل به زبان فصیح فرمود : من بقیة الله در زمین هستم ، و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم ، ای احمد پس از این دیدن به دنبال نشانه نباش ... احمد می گوید بعداً از امام عسگری (ع) پرسیدم آیا غیبت امام بعدی طول می کشد ؟ فرمود : آری به خدا قسم تا آن حد که بیشتر معتقدان بر می گردند ... ، سپس فرمود : این امری الهی و سرّی الهی است ، آنچه گفتم نگهدار و مکتوم بدار و سپاس خدا را گو که تو در آخرت در علیّین هستی ؛

وه که چه زیباست این کلمات صادره از یک مبدء فاعلی برای یک علّت قابلی ، و چه ارزشمند است این مقام والا و لیاقت حفظ اسرار؛ حافظ سرّ اهلبیت است ، نزد اهلبیت احترام دارد ، نزد خداوند مکرّم است ، امام دوست دارد او را خرسند ببیند .

امید است پرتو انوار این صحابی الهی ، ارواح و انفس همگان را تابناک کند .

برپایی اینگونه محافل موجب ایجاد و توسعۀ جوّ فضیلت و معنویّت است که برق تابش آن همگان را به وادی عشق الهی رهنمون خواهد شد .

امید است موجب توجّه مجدّد این بزرگان به این عالم طبیعت و پویندگان راه گردد.

والسّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

محمد علی گرامی قمی

25/ع1/1432 

 

این پیام در کنگرۀ صحابی بزرگوار احمدبن اسحاق اشعری قمی  توسط حجةالاسلام اسلام جو

خوانده شد و مورد استقبال قرار گرفت .

 

   دوشنبه 9 اسفند 1389




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما