صفحه نخست / اخبار

علل بالا رفتن سن ازدواج/ عقوبت رد کردن فرد مناسب از دست دادن نعمت خواستگار است


اگر خواستگاری با این ویژگی ها آمد نباید دختر پاسخ منفی بدهد که از دست دادن نعمت فرد صالح موجب محرومیت از زندگی صحیح می شود و بعدها مواردی قبول می کند که چه بسا موجب پشیمانی و یادآوری گذشته و ملامت خودش می شود که چرا آن فرد صالح را از دست دادم که این خودش یک عقوبت روانی است و رد کردن بدون دلیل منطقی و درست موجب می شود دختران نعمت خواستگار را از دست بدهند و سن ازدواج بالا برود.



حضرت آیت الله محمد علی گرامی در گفتگو با خبرنگار تابش کوثر درباره بالا رفتن سن ازدواج  گفت : زمانی که دختران در سنین جوانی ازدواج می کنند آن شور و نشاط جوانی یک طراوتی به زندگی می بخشد که با تاخیر در ازدواج این نشاط تغییر می کند و آن وضع اولیه را ندارد .

ایشان در ادامه افزودند : در گذشته که در سنین جوانی  ازدواج ها صورت می گرفت قوام بنیان خانواده بیشتر از زمان حاضر بود و در آن موقع صحبت از طلاق و مانند ان را کمتر می شنیدیم اما در حال حاضر شنیدن طلاق عادی شده است .

ایشان تشریح کردند : تن به مسئولیت ندادن پسرها یکی از  علل بالا رفتن سن ازدواج است که فکر می کنند زندگی دشوار است و مسئولیت پذیری را تحمل نمی کنند.

تاخیر در ازدواج به ضرر نشاط  دختران و  بنیان خانواده و جامعه

حضرت  آیت الله گرامی  عامل دیگر را مهریه های سنگین و توقعات زیاد خانواده دختر  دانست و اظهار کرد : دخترانی به همراه خانواده به علما و صلحا متوسل می شوند که  برای فراهم شدن اسباب ازدواج دعا کنند  ولی به محض اینکه خواستگاری برایشان می آید سعی بر مطرح کردن توقعات بیشتری دارند که این به ضرر مصالح فردی و اجتماعی است. حتی اگر دختران بخواهند ادامه تحصیل دهند اگر شرایط  را به درستی رعایت کنند منافاتی با تشکیل خانواده ندارد که به هر حال تاخیر در ازواج هم به ضرر نشاط  دختران و هم به ضرر بنیان خانواده و  جامعه است .

 لذت خانواده فقط بر اساس یک تماس های جنسی نیست 

ایشان در ادامه فرمودند : یک عامل دیگر بی حجابی بانوان در کوچه و خیابان است که ذهن جوانان را منحرف و منصرف از ازدواج می کند .  این جمله ای که رایج شده و عده ای می گویند  تن به مسئولیت دادند برای یک لذت آنی  سخت است ، جمله غلطی است و این افراد توجه ندارند که لذت  خانواده  فقط بر اساس تماس های جنسی نیست و چه بسا مسائل جنسی کمتر اتفاق بیفتد و نفس انس و ارتباط دو روح پیوسته و مرتبط با هم بسیار با ارزش است و به دل و جان فرد و جامعه آرامش می دهد .
 
ایشان افزودند :  قرآن کریم به همه جامعه دستور داده است که زودتر ازدواج کنند  وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ . و در ادامه آیه درباره مسئولیت پذیری هم به توکل بر خدا سفارش کرده است که اگر الان امکاناتی ندارید خداوند شما را به تدریج بی نیاز خواهد کرد ، إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ (1) امیدواریم شرایطی فراهم شود که مشکلات زندگی به خصوص مشکلات اقتصادی بر طرف شود و جوانان  مسئولیت پذیر باشند و ان شاء الله به  سبک قدیم یا چیزی شبیه  به آن ارجاع و برگشت باشد که زندگی سالم تر از وضع کنونی شود.

چه سنی برای ازدواج مناسب است

حضرت آیت الله گرامی درباره سن ازدواج دختران عنوان کردند : مزاج ها متفاوت است و بلوغ جنسی به حسب شرایط اقلیمی فرق می کند که امروزه  با توجه به وضع خیابان ها و فضای مجازی جوانان حتی بچه های دوره راهنمایی خیلی زودتر از گذشته این مسایل را می فهمند و اگر دختر به حد بلوغ جنسی رسیده باشد به خواست وی باید دقت شود و در روایات ما تاکید شده است که هر چه زودتر ازدواج صورت بگیرد بهتر است .

ایشان با بیان اینکه مدیریت زندگی را زوجین به مرور زمان یاد می گیرند ، افزودند : وظیفه پدر و مادر است که به عنوان تمرین در کارها مقداری استقلال به فرزندانشان بدهند و از کارها و معاملات کوچک شروع کنند و آنها ناظر باشند که این کار موجب رشد فکری و استقلال پروری جوانان می شود.

معیار دختران برای ازدواج

حضرت آیت الله گرامی درباره معیار دختران برای پاسخ به خواستگار با بیان اینکه اصالت خانوادگی ، دیانت و مذهب ، اعتقاد و اخلاق حرف اول را می زنند ، گفت : در درجه اول از لحاظ حفظ آبروی طرفین و جنبه های عقلانی و فکری اصالت خانوادگی بسیار مهم است و حضرت امیر در انتخاب فرمانروایان روی اصالت خانوادگی  و بیوتات صالحه به خصوص در  عهد نامه مالک اشتر  تاکید داشتند  و اگر شخص اصالت خانوادگی ،  دیانت و عقاید صحیح  داشته باشد و  از طرفی شرایط اقتصادی خوبی نداشته باشد به عنوان وظیفه ، برای کسب رزق حلال فعالیت می کند و ان شاءالله مسایل اقتصادیش هم حل می شود.

ایشان تاکید کردند: اگر خواستگاری با این ویژگی ها آمد نباید دختر پاسخ منفی بدهد که از دست دادن نعمت فرد صالح موجب محرومیت از زندگی صحیح می شود و بعد ها مواردی قبول می کند که چه بسا موجب پشیمانی و یادآوری گذشته و ملامت خودش می شود که چرا آن فرد صالح را از دست دادم که این خودش یک عقوبت روانی است و رد کردن بدون دلیل منطقی و درست موجب می شود دختران نعمت خواستگار را از دست بدهند و سن ازدواج بالا برود.

ایشان افزودند : باید به این واقعیت هم توجه کرد که برای کسانی مسئله زیبایی مهم است و تا حدودی هم اهمیت دارد و فرد این ملاک را هم در نظر بگیرد اشکالی ندارد ولی بداند که بعد از عقد دیگر باید چشم از همه بپوشد و متوجه زندگی خود و خانواده اش باشد .


پی نوشت :
1) آیه 32 سوره نور ؛ مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را; اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى نیاز مى سازد; (فضل) خداوند واسع و (از نیازهاى بندگان) آگاه است.




   دوشنبه 23 مرداد 1396





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما