صفحه نخست / پاسخ استفائات

سؤالات قضائی





به محضر مبارک مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی گرامی دامت برکاته سلام علیکم و رحمت الله ضمن آرزوی توفیقات روزافزون، سلامتی و طول عمر حضرت عالی از محضر مبارک تقاضا می شود با بذل و عنایت خود ، به سوالات ذیل پاسخ دهید.

سوال1: درصورت که فردی نعوذبالله مرتکب سبّ النبی شود و ادعا نماید که من در اثرتهدید دیگری به کار اکراه شده ام و یا بر معنی الفاظ توجّه نداشته ام در صورتی که قاضی احتمال صدق آن را ندهد حدّ الهی ساقط می شود یا خیر ؟

سوال 2: اگر در حدود مانند شرب خمر قاضی در خصوص وجود شرایط مسئولیت کیفری مانند اختیار یا سلامت عقل تردید داشته باشد آیا باید به صرف تردید حکم به تبرئه متهم صادر نماید یا آن که در صورت بررسی و تحقیق چنانچه شبهه باقی ماند، حق تبرئه متهم را خواهد داشت؟

سوال3: در صورتی که فردی اقرار به ارتکاب جرمی نماید و قاضی دلیل بر نادرستی اقرار نداشته باشد و ازطرفی به درستی آن نیز علم پیدا نکرده بلکه شبهه دارد، آیا می تواند از صدور حکم مطابق این اقرار خودداری کند ؟ در این زمینه میان جرایم از جهت اینکه موجب حد یا قصاص یا تعزیر باشند، تفاوت وجود دارند یا خیر ؟  

 

بسمه تعالی

1- اگر احتمال دهید که معنای جملۀ خود را نمی دانسته حدّ جاری نمی شود .

 2- اگر احتمال داده شود که شرائط مسئولیت کیفری را نداشته است حدّ جاری نمی شود .

 3- واقعاً اگر شبهه دارد حدّ جاری نمی شود ولی اگر یقین دارد که نابجا عذر می آورد حدّ در همه مراتب ذکر شده حدّ جاری می شود .

 4- بین اینها در این جهت فرقی نیست .

والسلام




   دوشنبه 9 بهمن 1396




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما