صفحه نخست / پاسخ استفائات

روز پنج‌شنبه ۲۳ اردی‌بهشت ۱۴۰۰ عیدفطر می‌باشد




 

بسمه تعالی

 حضرت آیةالله العظمی گرامی در مورد عیدسعیدفطر فرمودند روز پنج‌شنبه 23 اردی‌بهشت‌ماه سال 1400 برابر است با اوّل ماه شوال 1442 ه.ق ؛ و ضمناً دربارۀ پرداخت فطریه و کفّاره فرمودند : به دلیل اختلاف قیمت در شهرها و روستاها ، مکلّف باید براساس قیمت محل سکونتِ خود ، فطریه و کفّاره را بپردازد ، برای فطریه قیمتِ حدودِ 3کیلوگرم از قوتِ غالب خویش و برای کفّاره هم قیمتِ 750 گرم از قوتِ غالب را بپردازد . 

ضمناً اگر مکلّف شخصی را وکیل کرد که در شهر دیگری بپردازد ، وکیل باید برای پرداخت به قیمت شهری که مکلّف سکونت دارد پرداخت کند . والسلام

 

مسائلی پیرامون زكات فطره‏

 

مسئله 2083 - كسي كه موقع غروب شب عيد فطر، بالغ و عاقل و بهوش و غني است بايد براي خودش و كساني كه نان خور او هستند، هر نفري يك صاع كه تقريبا سه كيلو است گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت و مانند اينها به مستحق بدهد. و اگر پول يكي از اينها را هم بدهد كافي است. و بنابر احتياط، فطره را از آنچه قوت متعارف در شهر اوست بدهد و بهتر است از آنچه قوت معمولي خود او و خانواده اوست بدهد.

 

مسئله 2106 - احتياط واجب آن است كه زكات فطره را فقط به فقرا و مساكين شيعه اثني عشري بدهند براي خوراك و لباس و سائر احتياجات شان يا بعنوان سرمايه كار براي تامين زندگيشان ، ليكن بهر حال بيش از مخارج زندگي يك سالشان نمي توان داد چنانكه تاسيس كارخانجات از پول زكات فطره براي تحصيل درآمد و خرج ان در مصارف خيريه حتي در زندگي فقرا ، احتياط واجب آن است كه جائز نمي باشد .

 

مسئله 2116 - انسان بايد زكات فطره را به قصد قربت، يعني براي انجام فرمان خداوند بدهد و موقعي كه آن را مي‏دهد نيت دادن فطره نمايد.

 

مسئله 2121 - كسي كه نماز عيد فطر مي‏خواند بنابر احتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد فطر بدهد. و اگر مستحق آن موجود نيست آن را جدا نمايد. ولي اگر نماز عيد نمي‏خواند مي‏تواند دادن فطره را تا ظهر تأخير بيندازد.

 

مسئله 2122 - اگر به نيت فطره، مقداري از مال خود را كنار بگذارد و تا ظهر روز عيد به مستحق ندهد، احتياط واجب آن است كه هر وقت آن را مي‏دهد فقط نيت فطره نمايد و نيت ادا و قضا نكند.

 

 مسئله 2124 - اگر فطره را كنار بگذارد نمي‏تواند آن را براي خودش بردارد و مال ديگري را براي فطره بگذارد.

 

مسئله 2127 - اگر در محل خودش مستحق پيدا شود، احتياط واجب آن است كه فطره را به جاي ديگر نبرد، و اگر به جاي ديگر ببرد و تلف شود بايد عوض آن را بدهد.

 


   چهار‌شنبه 22 اردیبهشت 1400




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما