صفحه نخست / اخبار

بیانیۀ آیةالله‌العظمی گرامی درباره امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر






بسمه تعالی

1- زندگی سالم برای افراد در یک جامعه سالم امکان‌پذیر است همان‌طور که سلامت بهداشتی فرد منوط به سلامت بهداشتی جامعه می باشد، فساد فردی تدریجاً موجب فساد اجتماعی است و فراگیر می شود.

2- مراقبت افراد یک جامعه برای سلامت یک جامعه موجب راحتی خود افراد خواهد بود؛ امر به کارها و رفتار خوب موجب سلامت عمومی یک جامعه و در نتیجه موجب آرامش خود افراد وبقاءسلامت افرادجامعه خواهدبود.

۳- واژه امر به معروف و نهی از منکر یادآور آرامش و سلامت جامعه می‌باشد، اگر در جامعه این دو قانون درست اجرا نشود سلامت افراد به خطر می‌افتد.

 قرآن کریم در آیات متعددی این دو را از واجبات و وظایف شمرده است: آیه ۱۶۲ توبه و آیه ۴۱ سوره حج و آیه ۱۰۴ آل عمران.

از امام محمد باقر و امام صادق علیهما السلام نقل است: وای بر مردمی که وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام ندهند و نیز از امام صادق علیه السلام نقل شده: اشرف واجبات امر به معروف و نهی از منکر است.

 وظایف دیگر دینی به وسیله این دو قانون تحقق می‌یابند؛ مردمی که ترک این دو قانون کنند به غضب خدا گرفتار می‌شوند و آنگاه نیکان هم در جامعه اشرار هلاک می‌شوند و کودکان هم با بزرگان به هلاکت می‌رسند.

 این دو قانون راه انبیاء الهی و روش صالحان است. از امام امیرالمومنین علیه‌السلام نقل است: اقوام پیش از شما به خاطر اعمال فاسد گروهی و ترک امر به معروف و نهی از منکر به وسیله نیکان و صالحان مبتلا به غضب الهی شدند. از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله نقل است کسی از امت خود را درخواب دیدم که آتش دوزخ او را از هر طرف فراگرفته‌بود امر به معروف و نهی از منکر که کرده بود او را دریافت و از آتش نجاتش دادند و او را با ملائکه و در جمع آنها قرارش دادند.

 جامعه‌ای که ستاد امر به معروف و نهی از منکر در آن نباشد به سعادت نمی‌رسند؛ از امام باقر علیه السلام است که این دو قانون دو روش الهی است، کسی که این دو را یاری کند خداوند عزیزش می‌کند و کسی که این دو را کمک نکند خداوند او را یاری نخواهد کرد.

 لازم است در هر جامعه‌ای -شهری و روستایی- ستادی برای این دو قانون همواره باشد که مراقبت لازم را در حفظ روش و اخلاق سالم تحقق بخشد؛ کسی از پیامبر صلی‌الله علیه وآله پرسید: افضل اعمال چیست؟ فرمود: ایمان به خدا؛ پرسید بعد از آن چه؟ فرمود: صله رحم؛ سپس؟ فرمود: امر به معروف و نهی از منکر.

قم المقدّسه محمّدعلی گرامی

29/ذی الحجه/1442





   سه‌شنبه 19 مرداد 1400




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما